Michael Jordan - Et globalt kulturikon

Han er uden sammenligning NBA’s største basketball-spiller nogensinde, og på baggrund af Air Jordan, Be Like Mike-kampagnen, NBA-finalen i 1992 og det olympiske Dream Team er Michael Jordan blevet et uforligneligt globalt kulturikon. Kun få basketball-spillere i NBA’s historie kan måle sig med de priser og mesterskaber, som Michael Jordan opnåede i sin tid med Chicago Bulls.

Begyndelsen på Jordans karriere

Da Michael Jordan var en forholdsvis ung spiller i NBA i 1985, udkom Air Jordan 1-modellen. Som langt de fleste ved, er skoen resultatet af et collab mellem Michael Jordan og Nike, og da de udkom kostede de sølle $65. Samarbejdet var enormt banebrydende, da Nike i starten af 80’erne ikke var noget super stort eller populært brand, som vi kender det i dag. Det skabte derfor rigtig meget opmærksomhed, da Nike fik landet en aftale med Michael Jordan, en af NBA’s mest lovende talenter nogensinde. Air Jordans er dermed skabt som en signatursneaker til den legendariske basketballspiller, og Air Jordan-modellerne er unikke for deres ikoniske designs - selv efter alle disse år. For mange er Air Jordans blevet et samleobjekt de sidste par år, og nogle af modellerne koster op mod flere hundrede tusinde kroner, og derfor kan de fungere som en investering, der er på niveau med et Rolex-ur. 

Den mest indflydelsesrige person i sneakerkulturen

Michael Jordan er uden tvivl den mest indflydelsesrige person inden for sneakers den dag i dag. Mens His Airness gik på pension i 2003, er hans popularitet vokset længe efter, at han lagde spillerdragten på hylden. The Last Dance, Netflix-dokumentaren, der ser tilbage på MJs karriere, har vist verden mere om, hvad der har gjort Michael Jordan til den legende, han er i dag. Beslutsomhed, atletisk dygtighed og attitude er blot nogle af de egenskaber, som MJ viste. Han lagde hele Amerika ned med hans vanvittige evner på basketball banen og  blev et kulturfænomen, som var med til at gøre basketball til en kæmpe global sensation.  Det er af denne grund, at hans  sneakers er forblevet så vigtige i sneakerhistorien. Her ser vi nærmere på, hvordan Michael Jordan ændrede sneakerkulturen - fra hans oprindelse hos University of North Carolina til at gøre Jordan til et brand, hvis status vil gå over i historien.

Running With The Bulls

Da han havde færdiggjort sin eksamen ved University of North Carolina skrev Michael Jordan under med Chicago Bulls. Efter at have skabt sig et navn som en stjernespiller ved UNC var Jordans atletiske dygtighed ikke til at ignorere. I denne periode havde Jordan netop underskrevet en aftale med Nike. Med $500.000 om året, såvel som en signatur sneaker-serie, var Jordan den bedst betalte rookie nogensinde. Mens Jordans arv med Nike lige var ved at starte, kunne det have gået helt anderledes. Phil Knight, grundlægger og daværende administrerende direktør for Nike, var fast besluttet på at sikre, at der ville blive skabt en signatursneaker. Efter aftaler med Converse og Adidas ikke blev til noget, var det op til Knight og hans team at sikre, at de ikke svigtede Michael. Peter C. Moore, som var kreativ direktør for Nike, blev rekrutteret til at designe sneakeren. Skitseret på bagsiden af ​​en serviet kombinerede Moore Jordans vanvittige evne til at "flyve" gennem luften med et simpelt basketball-logo med vinger: Air Jordan blev født. 

Udelukket af NBA

Den 15. februar 1985 sendte NBA et brev til Nikes vicepræsident Rob Strasse om, at den røde og sorte sneaker, som Jordan bar på eller omkring den 18. oktober 1984, var imod ligaens politik. Politikken kræver, at hver spiller bærer sneakers, der matcher holdkammeraternes og også matcher holdfarverne, som for Chicago Bulls er sort, rød og hvid. Fordi han ikke fulgte ligaens retningslinjer, fik han en bøde på $5.000. Men Jordan var Jordan. Han var ligeglad med bøden, og han fortsatte med at spille i sine sorte og røde Jordans til hver kamp, og han fik bøder hver eneste gang. Nike betalte bøden for Michael Jordan til hver kamp, og det endte med at blive et af de bedste marketing-stunts Nike nogensinde har lavet.

Selvom der er en vis debat om, hvorvidt Air Jordan 1 High Banned var den rigtige forbudte sneaker eller ej, så det ud til at være ligegyldigt for folk, der købte skoene. I begyndelsen af ​​1980'erne havde NBA strenge regler i henhold til fodtøj. Sneakers skulle være hvide. Det var derfor modigt af Michael at spille i sine sorte og røde Jordan, men det satte dog gang i en historie, der skabte en af ​​de mest eftertragtede sko på planeten. Michael var den hotteste spiller i basketball, og det faktum, at hans sneakers blev forbudt, øgede kun hypen. Nike solgte Air Jordans for $126 millioner allerede det første år af samarbejde, og børnene på basketball-baner over hele ville USA efterligne den bedste spiller i NBA-ligaen. At eje et par Jordans var næsten som at eje et lyssværd fra Star Wars. Alle ville være som Mike, og derfor ville alle have et par Jordans. Populariteten understregede MJ’s legendestatus, og der var skabt en sneaker, som senere skulle vise sig at blive the grail of the grails blandt sneakerheads årtier senere. Michael Jordan var 22 år gammel og var allerede ved at skabe sit eget sneaker-legacy.

Michael Jordan cementeres som ikon

Der er utallige sneaker-øjeblikke, der definerede Jordans sneaker-legacy, men alligevel var NBA All-Star Weekend i 1988, hvad der hjalp med at cementere Michael Jordan som et ikon. I NBA All-Star kampen vandt Eastern Conference All-Stars, som Jordan var en del af, og han blev kåret som kampens MVP. Derudover blæste Michael publikum bagover i The Slam Dunk Contest ved at score hele 50 point i den sidste runde og dermed vinde konkurrencen. På fødderne bar Michael et helt nyt par Air Jordans; Air Jordan 3. Opmærksomheden på Michael og dermed hans Air Jordan 3 var med til at skabe et brand, der ændrede sig til noget helt andet. I modsætning til den knap så populære Air Jordan 2, havde Air Jordan 3 alt, hvad Michael ønskede. Tinker Hatfield designede Air Jordan 3 med en synlig Air Unit, og det var første gang nogensinde, man så det i en basketball-sneaker. Den store Nike Air på bagsiden og Jumpman foran kunne genkendes med det samme, hvilket gav Air Jordan 3 sin plads i sneaker-historien. Hatfield havde knækket den hemmelige kode for at få Jordans endnu højere op på popularitetsbølgen. Det var sneakeren, som satte endnu mere gang i hypen om Michael Jordans-design efter den populære Jordan 1 High.

Jordans berømthedsstatus

I slutningen af ​​80'erne, begyndelsen af ​​90'erne, var Michael Jordan et kendt navn i USA. Hans sneakers blev set på fødderne på børn i New York til berømtheder i Hollywood. Air Jordan 4 var et hit, og Nike fortsatte med at udrulle Jordan-sneakers med Tinker Hatfield i spidsen for designprocessen. Air Jordan 4 var sneakeren, som hjalp MJ med at lukke sæsonen på den mest episke måde nogensinde. Med kun seks sekunder tilbage på uret mod Cleveland og bagud med ét point skyder Michael “The Shot” - et af de mest mindeværdige skud i hans karriere. Michaels legendariske evne til at ramme kurven sendte Chicago Bulls videre til den næste runde af slutspillet, og hans Air Jordan 4 “Bred” fik ham til at flyve højere end nogensinde. Det var med til at løfte Air Jordan 4 til ikonstatus. 

Efter introduktionen af Air Jordan 5, der brugte andre farvevarianter end dem, som matchede Chicago Bulls, ændrede markedet sig. I modsætning til alle signatur-sneakers, som i dag udgives i et utal af farvekombinationer, blev Air Jordan 5 kun udgivet i fire farver. Air Jordan 5 blev designet af Hatfield, og designinspirationen bag det aggressive udseende kom fra de ikoniske jagerfly fra anden verdenskrig, malet til at ligne en haj, hvorfor sneakeren er designet med en zigzag tandlignende mellemsålsdetalje. Takket være Hatfields design af Air Jordan 5 fortsatte folks tørst efter nye udgivelser af de guddommelige af Jordan sneakers.

Chicago Bulls og Michael Jordan skriver historie 

Siden han kom til Chicago Bulls i 1984, havde Michael Jordan endnu ikke vundet et NBA-mesterskab. Han var kommet bittert tæt på, og alligevel formåede han det ikke. Det var indtil 1991. Anført af Phil Knight ville Chicago Bulls vinde NBA for første gang i årtier. På Michael Jordans fødder var Air Jordan 6, en sneaker som blev udødeliggjort sammen med billedet af Michael, der græder sammen med sin far og vugger trofæet. Herfra var der Jordan-mani. Hvert barn i USA ønskede at lave vindende skud, mens de rockede Air Jordan 6. Denne sneaker var endnu et design, der indeholdt al Hatfields viden. Året efter i 1992 stormede Michael Jordan til sejr i sine Air Jordans 7, hvor MJ og hans holdkammerater skrev historie, da de vandt mesterskabet andet år i træk. Med sejrsrækken godt i gang ville Air Jordan 8 markere en af ​​de største sportspræstationer nogensinde: Threepeat. Jordan havde gjort det. Han vandt tre NBA-mesterskaber på stribe. Det var noget, ingen havde forestillet sig for MJ og Bulls-holdet. Og så, meget pludseligt, tog tingene en trist drejning.

Michael Jordan går på pension

Efter sin fars bortgang meddelte Michael Jordan, at han trak sig tilbage fra NBA. Hans fars pludselige og brutale død havde ramt Jordan hårdt. Det var tid til at komme videre. Derfor stoppede han sin basketball-karriere og forfulgte sin drøm om at blive baseballspiller. Sportsverdenen var chokeret. Sneakerverdenen var rystet. Mange frygtede, at det var det. Det var enden på Jordans. Nike anede ikke, hvad de skulle gøre. Efter introduktionen af ​​Air Jordan 9 og Air Jordan 10 var mange skeptiske over, hvor vellykket linjen kunne være. Det var en udfordring at forsøge at opretholde en sneaker-linje uden nogen atlet til at lede. Det var en mærkelig tid for sneaker- og basketballverdenen, men pludseligt annoncerede Michael Jordan sin tilbagevenden til NBA den 18. marts 1995. Den simple pressemeddelelse på to ord ville ændre fremtiden for basketball. En klar besked begyndte at give genlyd gennem NBA og sportsverdenen: "I’m back".

I 1996 tager Air Jordan 11 over

I 1996 blev Air Jordan 11 introduceret og førte også Chicago Bulls til deres første NBA-mesterskab siden MJ’s afgang. Det hvide mesh blev kontrasteret af sort lak, hvilket skabte en sneaker, der levede i hukommelsen hos alle, der så den. Michael Jordan, Dennis Rodman og Scottie Pippen udgjorde en helt igennem vanvittig trio, og det var det øjeblik, sportsverdenen havde ventet på. The Bulls var tilbage.

I 1997 vandt Jordan og Bulls igen NBA-mesterskabet. Michael bar Air Jordan 12, en sneaker, der blev synonymt med én kamp: Flu Game. Efter at have fået madforgiftning fortsatte Jordan med at spille i den femte kamp i NBA Championship mod Utah Jazz. Air Jordan 12 blev en sneaker, der blev lige så historisk som selve spillet, og the Flu Game markerede, hvordan Jordans urokkelige kærlighed til spillet skubbede ham til at overvinde sin sygdom.

Mens Jordan havde båret Air Jordan 13 i løbet af 1998-sæsonen, er Air Jordan 14 det, der cementerede hans arv som en af ​​de største basketballspillere i NBA’s historie. Michael Jordan blev kaldt "The Last Shot”, da han med et par sekunder tilbage havde gjort det. Chicago Bulls blev mestre for tredje år i træk - og den anden Threepeat blev sikret, og der blev skrevet historie.

Michael Jordan går på pension (igen)

Efter et par år hos Washington Wizards ville Michael Jordan trække sig tilbage fra spillet, han elskede. Med en karriere, der strakte sig over næsten 20 år, var det tid for MJ. Det var også slutningen på Jordans, som Michael Jordan selv bar, og Jordan-sneakers ville aldrig blive det samme igen. Men afslutningen på MJs karriere betød ikke enden på hans sneakers. Efter hans afgang udløste det en helt ny æra for Jordan Brandet.

Hvad er der sket fra 2003 til nu?

Jordans er forblevet en del af sneakerkulturen af ​​én grund: Michael Jordan. Uden MJ ville der ikke være Jordans, og uden Jordans ville sneakergamet se meget anderledes ud.

I de senere år er Jordan Brand blevet kreativ med sit arbejde. Samarbejde med brands, designere og kunstnere har været med til at cementere historien om Jordan. Folk og brands som UNDEFEATED, Eminem, Virgil Abloh og Travis Scott har alle bidraget til Jordans betydning i sneakerkulturen. Endnu vigtigere er det dog, at sneakerheads ikke har ladet Jordans indflydelse på sneakermarkedet blive glemt.

Under nedlukningen i foråret 2020 udkom dokumentaren The Last Dance på Netflix, som handler om Michael Jordans op- og nedture gennem hans vanvittige karriere. Alle de fedeste Jordan modeller blev vist frem gennem dokumentaren, og sammen med hans fede personlighed blev det medvirkende til, at efterspørgslen på Jordan-modellerne voksede helt sindssygt. Vi så prisstigninger på nogle af de mest populære modeller helt op imod 1000%, og helt almindelige modeller, som tidligere kunne fås på tilbud, kostede pludselig mange tusinde kroner.

Dokumentarens popularitet flyttede med over på TikTok, hvor de største stjerner alle ville vise deres fede Jordans frem. Det har været medvirkende til at introducere en helt ny generation for Air Jordan 1-modellen, som siden hen bare har været den absolutte bestseller i hele vesten. I 2022 ser vi ligeledes, at moden fra 90’erne med brede bukser, vintage collegetrøjer og smykker passer helt fantastisk godt sammen med Air Jordan 1-modellen. Der er altså ikke noget at sige til, at sneakeren bare er et must-have for alle, der gerne vil være med på moden.