Jordan 3

Den ikoniske Air Jordan 3 er med sit design et symbol på den ultimative basketballsko. Nok har alle Jordans, siden den første model udkom i 80’erne, været brugt i den amerikanske sportsgren – men lige præcis denne model har nogle særlige meritter, der gør den helt unik inden for sporten. Læs mere om vores Nike Air Jordan 3 og se vores udvalg her på siden.

Sådan satte Nike Air Jordan 3 et flyvende indtryk på sneakergamet

I 1988 skete der noget helt uvirkeligt til årets ‘NBA Slam Dunk’-konkurrence. Michael Jordan havde vundet konkurrencen året før, men denne gang var han oppe imod Dominique Wilkens, som var notorisk kendt for at kunne hoppe ualmindeligt højt. Dette års Slam Dunk skulle dog ikke gå hen at blive en kamp om det højeste dunk – verden skulle tværtimod blive vidne til et dunk, der nok i dag stadig er det mest ikoniske af slagsen: 

Med sine Air Jordan 3 på fødderne spadserer Michael Jordan ned i den anden ende af basketballbanen. Publikum ser fortvivlet på hinanden. Normalt har man ikke brug for så meget tilløb til at lave et højt, lodret hop. Michael tager et hurtigt tilløb, og da han er ved kanten af straffekastfeltet, springer han. 

Med et kraftfuldt spring fra sine Nike Air Jordan 3 flyver Michael Jordan igennem luften, strækker sine lange arme efter kurven og dunker bolden i nettet. Publikum går helt amok, og den legendariske basketballspiller vinder for andet år i streg NBA’s Slam Dunk-konkurrence. 

Hvordan et enkelt hop og et par Air Jordan 3 ændrede hele Air Jordan-brandet

Betragter du et par klassiske Jordan 1, vil du ikke se noget Jumpman-logo. Jumpman-logoet blev skabt til  Slam Dunk-konkurrencen i 1988. Logoet forestiller Michael Jordan, idet han hopper mod kurven. På mange måder kan man godt sige, at denne sneaker er den vigtigste i hele Jordan-serien. Den første model lagde grundstenene for et sneakerdynasti; Nike Air Jordan 3-modellen udbyggede det og tog det til next level. 

Hoppet, som Michael Jordan lavede med sine Air Jordan 3, blev det centrale element for hele brandet. Jumpman-logoet blev logoet for hele Jordan-serien, og i dag har logoet ikke kun gjort indtog på det amerikanske marked og basketballkulturen. Jordan-brandet er bl.a. også trøjesponser for en af verdens største og rigeste fodboldklubber, Paris Saint Gemain. Nogle vil sige, at det er ret godt klaret for et Nike-initiativ, som man regnede med, ville tjene tre millioner årligt på Jordan-serien. 

Du kan også se vores udvalg af øvrige Jordans her.